نکته 157 همه چیز درباره مشارکت در ساخت آپارتمان بخش اول

نکته 157 همه چیز درباره مشارکت در ساخت  آپارتمان بخش اول

نکته 157 همه چیز درباره مشارکت در ساخت آپارتمان بخش اول

#نکته ۱۵۷
🏗 🏢 همه چیز درباره مشارکت در ساخت  آپارتمان در گنبد

🔻بخش اول 

در شهر گنبد معمولا در محله های متوسط ( مثل کوچه های ملک الشعرا)   مشارکت در ساخت به صورت میانگین  ۳۷ درصد کل متراژی که قرار است ساخته شود سهم صاحب زمین و ۶۳ درصد سهم سازنده میباشد. که اگر زمین جاهای بهتر شهر باشد مثل  کوچه های سرابی ۴۰ درصد سهم مالک و در محله های معمولی تر مثل کوچه های شریعتی این سهم حدود ۳۲ درصد است.
که البته بسته به  خوشنامی سازنده ممکن است تا ۵ درصد سهم سازنده بیشتر باشد.


✔️ ضرورت زمانبندی احداث ساختمان برای سازنده و تعیین وجه التزام و پرداخت خسارت و حق فسخ برای انجام تعهدات ظرف مهلت مقرر 

🔻  تخریب و دریافت پروانه ۳ماه ،گودبرداری ۱ماه  اسکلت بندی هر سقف ۱ماه  ، تاسیسات ۱ماه ، نازک کاری و سفید کاری۳ماه  ،کف سازی ۲ماه ،نما ۲ماه ،پایان کار و صورت مجلس تفکیکی۳ماه 
🔹 وجه التزام برای اجرای تعهد مثلا از زمان تحویل تا ۴ ماه  برای تخریب و جواز ساخت باید انجام شود وگرنه پرداخت خسارت روزانه تا ۲ماه و پس از آن حق فسخ برای مالک .

✔️مرحله ای سند زدن به نام سازنده : 

🔻مثلا ۲دانگ از ۴دانگ سهم سازنده پس از تخریب و دریافت پروانه  که معمولا حدود۴ ماه از زمان تحویل زمین زمانبر است و ۲دانگ هم پس از زدن سقف ها ،  ویا روش دیگر اینکه در ابتدا سند به نام سازنده زده میشود و همزمان در دفترخانه وکالت بلاعزل به صاحب زمین داده میشود و در قرارداد مشارکت ذکر میشود که هیچ بیعی صورت نگرفته و  در صورت عدم اجرا تعهد سازنده ، مالک زمین حق دارد زمین به نام خود بازگرداند ، در صورتی که سقف ها زده شد و به مرحله نازک کاری و سفید کاری رسید سازنده قرار داد پیش فروش در دفترخانه با صاحب زمین تنظیم میکنم و مثلا ۴واحد رو به او پیش فروش کرده  و همزمان وکالت بلاعزل  رو باطل میکنند.

✔️گرفتن چک از سازنده و همچنین صاحب زمین بابت انجام تعهدات در وجه یکدیگر و گذاشتن در نزد بنگاه  و معرفی داور و حاکم ( ترجیحا خود بنگاهدار) 

✔️در طبقات مازاد و تراکم بیشتر هم صاحب زمین به همان نسبت سهم خواهد داشت ولی چون بابت تراکم اضافی سازنده به شهرداری جریمه میدهد سهم صاحب زمین میتواند توافقی کمتر باشد. 

✔️نوع مصالح و لوازم و نوع سیستم های به کار رفته در قرارداد ذکر شود و بنویسید در صورت کاستی رفع نقص و اجرا مطابق کیفیت مندرج در قرارداد .

✔️ترجیحا اجازه دریافت وام به سازنده داده نشود.

✔️پاسخگویی دعوی حقوقی و کیفری و سایر ادعاها بر عهده سازنده است.

✔️هرگونه هزینه از جمله ،کمک هزینه اجاره نشینی صاحب زمین ، تراکم اضافی، مالیات ، سند و غیره به عهده سازنده است.

✔️ قرارداد فقط با اشخاص حقیقی بسته شود با حضور شهود.

✔️بنویسید نوسان قیمت زمین و مصالح تاثیری در قرارداد ندارد.

✔️گرفتن اقرارنامه بابت انجام تعهدات مندرج درقرارداد از هردوطرف سازنده و صاحب زمین در دفتر خانه پس از تنظیم قرارداد در بنگاه
✔️در قرارداد مشارکت میتوانید بنویسید که در صورت فروش هر واحد باید صاحب زمین هم به عنوان شاهد حضور داشته باشد.

گرد آوری و تنظیم : محمد کیان
کانال املاک گنبد  @gonbad118
سایت املاک آی منزل http://WWW.IMANZEL.IR
#مشارکت_در_ساخت 
#مشارکت